ریپورتاژسایر مطالب پیشنهادی

تفاوت عسل طبیعی و مصنوعی چیست؟ تنها راه تشخیص عسل اصل

نویسندگان سایت خریدیار به طور مستقل بهترین محصولات را تحقیق، آزمایش و رتبه بندی می کنند. ما فقط در صورتی که خرید محصول از طریق لینک های ما انجام شود درآمد کسب می کنیم و به هیچ وجه برای ما تفاوتی نمی کند که شما کدام محصول را خریداری می‌کنید، همچنین ما هیچ محصول رایگانی از هیچ فروشنده ای دریافت نکرده‌ایم.

شاید در گذشته که پوشش گیاهی وسیع تری در مناطق مختلف کشور وجود داشت و زنبورداری هنوز حالت صنعتی به خود نگرفته بود، به راحتی با مراجعه به هر فروشگاهی می‌توانستید عسل طبیعی خریداری کنید.

اما امروز اینطور نیست، جمعیت نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است و از طرفی پوشش گیاهی مناطق مختلف کمتر شده و در نهایت امکان پاسخ به تقاضای مردم برای خرید عسل، صرفا با تولید عسل طبیعی امکان پذیر نیست.

به همین دلیل ما شاهد تولید عسل‌های سوپرمارکتی هستیم که زنبور برای تهیه آنها از شهد گیاهان استفاده نکرده و به جای آن با مواد قندی تغذیه شده است، این نوع عسل که عمده عسل بازار را تشکیل می‌دهد، عسل تغذیه‌ای نام دارد که خواص کمتری نسبت به عسل کاملا طبیعی دارد.

 

عسل تغذیه‌ای عسل مصنوعی یا تقلبی محسوب می‌شود؟

خیر، عسل تغذیه‌ای همانطور که توضیح داده شد، به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از مواد قندی تغذیه کرده است نه از شهد گیاهان، اما از آنجایی که توسط زنبور تولید شده است و آنزیم‌های بدن زنبور در آن وجود دارد، این عسل هم دارای خواص است و تقلبی یا مصنوعی نیست.

عسل مصنوعی یا تقلبی در حقیقت عسل نیست و زنبور هیچ نقشی در تولید آن نداشته است، تشخیص این نوع عسل خیلی کار سختی نیست چرا که تفاوت‌های نسبتا زیادی با عسل طبیعی دارد و حتی با چشیدن طعم آن هم می‌توانید تفاوت را احساس کنید.

 

چطور عسل طبیعی را تشخیص دهیم؟

اگر هدف شما تشخیص عسل تقلبی است، همانطور که گفته شد، چون این نوع عسل در حقیقت اصلا عسل نیست و توسط زنبور عسل تولید نشده است، تشخیصش خیلی سخت نیست و اگر کمی به میزان سفتی آن، بوی آن و طعم آن توجه کنید، متوجه غیر عادی بودن آن می‌شوید.

اما اگر هدف شما تشخیص عسل طبیعی از عسل تغذیه‌ای است، باید گفت که اصلا کار راحتی نیست، چرا که این دو عسل هر دو توسط زنبور عسل تولید شده‌اند و از نظر رنگ و طعم کاملا شبیه هم هستند و تنها تفاوت آنها این است که در عسل طبیعی زنبور به جای استفاده از مواد قندی از شهد گیاهان تغذیه کرده است.

به همین دلیل تنها روش بدون خطا و دقیق برای تشخیص عسل اصل از عسل تغذیه‌ای، انجام آزمایش عسل است، با انجام این آزمایش توجه به پارامتر‌های آن، به شکل کاملا دقیق مشخص می‌شود که آیا این عسل طبیعی است یا تغذیه‌ای و حتی درجه کیفی آن چگونه است.

آیا عسل طبیعی و تغذیه‌ای از نظر خواص یکسان هستند؟

مسلما اینطور نیست. هرچند که آنزیم‌های بدن زنبور در هر دو عسل وجود دارد و بخشی از خواص آنها مشترک است، اما در عسل طبیعی به دلیل تغذیه زنبور از شهد گیاه، خواص گیاه مربوطه در عسل وجود دارد و این خواص عسل را دوچندان می‌کند، از سوی دیگر میزان قند موجود در عسل طبیعی به مراتب کمتر از عسل تغذیه‌ای است و از این نظر برای افراد دیابتی این نوع عسل مناسب تر است.

 

از کجا عسل طبیعی خریداری کنیم؟

مسلما نمی‌توانید به سراغ هر فروشگاه یا مغازه‌ای بروید و انتظار داشته باشید که عسل طبیعی نصب شما شود، از طرفی هم امکان انجام آزمایش به دلیل وقت گیر بودن و پرهزینه بودن برای ما فراهم نیست.

به همین دلیل بهترین راه خرید از فروشنده مطمئن است و فروشنده مطمئن فرد یا مجموعه‌ای است که از عسل‌هایش را با ضمانت بازگشت وجه عرضه می‌کند و نگرانی از مورد آزمایش قرار گرفتن محصولاتش ندارد.

البته برخی از افراد عسل طبیعی را از نزدیکانشان زنبوردار هستند و عسل کاملا طبیعی تولید می‌کنند خریداری می‌کنند، اما مسلما بیشتر ما در نزدیکانمان زنبورداری که عسل کاملا طبیعی تولید کند سراغ نداریم و به همین دلیل توصیه ما همچنان خرید از فروشنده مطمئن است.

خرید عسل به صورت اینترنتی یا حضوری؟

در هر دو صورت اگر از فروشنده مطمئن خرید کنید، عسل خوبی نصیب شما خواهد شد، اما در خرید اینترنتی این فرصت وجود دارد که نظر خریداران دیگر را در مورد عسل جویا شوید و همچنین اعتبار سایت فروشنده را بررسی کنید، از کد تخفیف اولین خرید استفاده کنید و…

اگر قصد خرید عسل به صورت اینترنتی را دارید، با سرچ خرید عسل طبیعی در گوگل می‌توانید سایت‌های فروش عسل طبیعی را مشاهده کنید، به طور مثال سایت آویشا، یکی از این سایت‌هاست که از طریق ارتباط با زنبورداران معتمد، عسل طبیعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای خرید عسل طبیعی از سایت دکتر سلام را مطالعه بفرمایید.

 

بهترین عسل ایران مال کجاست؟

نمی‌توان گفت که کدام عسل بهتر است چرا که هر کدام خواص متفاوتی دارند و البته در خیلی از خواص هم مشترک هستند، از طرفی از نظر طعم هم به دلیل تفاوت در گیاه مورد تغذیه زنبور، باهم تفاوت دارند.

به طور مثال عسل کنار ذاتا عسل شیرین، غلیط و تیره رنگی است و برای آنهایی که عسل با شیرینی ملایم را می‌پسندند مناسب نیست، اما کودکان عسل کنار را بیشتر از سایر عسل‌ها دوست دارند.

از سوی دیگر عسل گون یک عسل با شیرینی ملایم و رنگ روشن تری است و همچنین در برخی نمونه‌ها ساکارز آن خیلی پایین است و معمولا عسل گون را برای افراد دیابتی توصیه می‌کنند، البته نه به این دلیل که قند را کاهش می‌دهد، در واقع به این دلیل که مصرف آن قند را کمتر بالا می‌برد.

در نهایت باید گفت که عسل های طبیعی همگی خواص زیادی دارند و بهتر است در مورد انواع عسل طبیعی کمی تحقیق کنید تا در نهایت در خصوص اینکه کدام نوع عسل طبیعی برای شما مناسب تر است به نتیجه برسید.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *