ریپورتاژسایر مطالب پیشنهادی

راهنمای خرید چادر کوهنوردی مناسب [۱۲ ترفند تخصصی]

نویسندگان سایت خریدیار به طور مستقل بهترین محصولات را تحقیق، آزمایش و رتبه بندی می کنند. ما فقط در صورتی که خرید محصول از طریق لینک های ما انجام شود درآمد کسب می کنیم و به هیچ وجه برای ما تفاوتی نمی کند که شما کدام محصول را خریداری می‌کنید، همچنین ما هیچ محصول رایگانی از هیچ فروشنده ای دریافت نکرده‌ایم.

رفتن به دل طبیعت، دور شدن از غوغای شهر، گوش سپردن به صدای پرندگان و استفاده از هوای پاک تنها با مسافرت و چادرزدن در طبیعت امکان‌پذیر است. انجام دادن این تفریحات به همراه دوستان یا خانواده بسیار هیجان‌انگیز است. زندگی کاری و دانشگاه می‌تواند شما را خسته کند و تنها راه درمان برای این خستگی رفتن به کمپ و چادرزدن در طبیعت است.

اما سفرآمادگی می‌خواهد. تفاوتی ندارد که به یک پیک‌نیک یک روزه اطراف شهر می‌روید، یک سفر کوتاه به دل طبیعت سرسبز دارید و یا چند هفته رانندگی جاده‌‌ایی در دل کوه‌ها و کویر. در هر شرایطی و با هر همسفری شما باید در سفر احساس آرامش و امنیت داشته باشید. چادری راحت و ایمن قطعاً یکی از مهم‌ترین ابزارها برای داشتن این آمادگی است. در ادامه نکاتی که در انتخاب چادر اهمیت فراوانی دارند، بیان شده است.

 

کمپ یا سفر شما از چه نوع است؟

چادری که قرار است انتخاب کنید ارتباط مستقیمی‌ با نوع سفر شما دارد. آیا قصد سفر به یک منطقه حفاظت شده را دارید؟ یا به یک طبیعت وحشی می‌روید که چیزی از آن نمی‌دانید؟ قرار است در یکی از جاده‌ها و روستا‌های پرتردد اطراف شهر محل زندگی‌تان کمپ بزنید یا به مناطقی بروید که طبیعتی بکر دارد؟ قبل از خرید چادر کوهنوردی و کمپینگ، ببینید از کدام نوع گردشگران به حساب می‌آیید؟ و اینکه بیشتر سفر‌های شما به چه شکل خواهد بود؟ اگر شما ماجراجو هستید و قرار است تمام روز پیاده‌روی یا کوهنوردی کنید و شبی را نیز در کوهستان بگذارنید به چادری با دوام، مقاوم در برابرآب، پرش سنگ، خراشیدگی و سبک نیاز دارید.

 

چند نفر قرار است از چادر استفاده کنند و در آن بخوابند؟

ابعاد چادر مثل طول، عرض و ارتفاع گویای‌اندازه واقعی چادر نیستند. اگر بخش سرپوشیده جلوی چادر جای کافی داشته باشد می‌تواند وسایل‌تان را دربرگیرد اما اگر چنین بخشی را ندارد و بخواهید وسایل را داخل بگذارید با کمبود جا مواجه می‌شوید. اما هندسه دیوارهای چادر مهمترین نقش را در تعیین فضای داخلی چادر دارند.

انتخاب ابعاد کف چادر آسان است. ۲۵ اینچ (۶۳.۵ سانتی متر) عرض و ۸۰ اینچ (حدود ۲ متر) طول برای اکثر افراد مناسب است. ارتفاع چادر بالاترین نقطه چادر است. مقدار ارتفاع و جایی که چادر بیشترین ارتفاع را دارد نشان دهنده فضای داخلی و جاداری چادر است. روش دیگر در سنجش ظرفیت و فضای داخل چادر تعداد کیسه خواب‌هایی‌ست که در آن جای می‌گیرد. اما نکته مهم این است که در یک چادر‌ دو‌نفره فقط دو نفر جای می‌گیرند و فضا برای وسایلتان بسیار کم است. درنتیجه بهتر است برای دو‌‌‌‌‌‌‌‌ نفر از یک چادر سه نفره استفاده شود.

 

چه موقع از سال به کمپ می‌روید؟

چادر‌ها با توجه به زمان استفاده از آن به دو دسته تقسیم می‌شوند: چادرهای سه‌فصل (۳-season tent) و چادرهای چهارفصل (۴-season tent). چادرهای سه‌فصل مناسب آب وهوای معتدل همچون بهار، تابستان، و پاییز می‌باشند. این چادر‌ها برای فصل زمستان مناسب نیستند.

چادر‌های چهارفصل، برعکس اسم‌شان تنها برای فصل زمستان مناسب‌اند. قابلیت تنفس و گردش هوا ندارند درنتیجه برای هوای گرم مناسب نیستند. این چادرها طوری طراحی شده‌اند که در برابر بادهای شدید و برف سنگین مقاوم باشند. هدف از این چادر مقاومت و ایستادگی دربرابر آب و هوای نامساعد به خصوص در فصل زمستان می‌باشد و در ساخت آنها از تیرک‌ها و لایه‌های بیشتری استفاده شده است. سقف این چادرها معمولا گنبدی (dome) شکل است تا برف روی آن‌ها ننشیند.

 

ویژگی‌های اصلی چادر

الفانواع چادر براساس شکل ظاهری

شکل  A: چادرهایی با شکل حرف انگلیسی A که از قدیمی‌ترین نوع چادرهاست؛ به راحتی برپا می‌شوند و نمونه‌های بدون تیرک آن برای ماجراجویانی که به دنبال وزن بسیار کم هستند مناسب است.

گنبدی (Dome): چادرهای گنبدی به‌خاطر کاربردشان پرطرفدار‌‌ترین نوع چادر هستند. این چادر‌ها محکم‌اند و تقریبا در همه‌جا استفاده می‌شوند و معمولا از دو تیرک منعطف تشکیل شده‌اند. چادر گنبدی با دو ستون شکلی مربعی به ما می‌دهد و همین نوع با سه ستون، یک شش ضلعی می‌سازد. دیواره‌ها عمودی‌تر هستند که این امر موجب می‌شود تا در وسط چادر فضای کافی برای سر و گردن مهیا شود. ثبات چادر گنبدی در مدل‌هایی با ظرفیت کم زیادتر است، هرچه‌قدر ظرفیت اسکان چادر در این نوع بالاتر رود، ثبات آن کمتر می‌شود.

تصویر چادر کوهنوردی در روی قله کوه

ژئودزیک (Geodesic Tent): ژئودزیک ساختاری‌ست شبیه نیم‌کره که از بخش‌های زیادی تشکیل شده است، این روزها اما برای توصیف نوعی از چادر به کار می‌رود که ستون‌های آن همدیگر را بار‌ها قطع می‌کنند و مثلث‌هایی را پدید می‌آورند. این نوع طراحی باعث می‌شود تا فشار وارده بر سازه این چادر تقسیم شود و همین امر آن‌را به باثبات‌ترین چادر سفر در شرایط طوفانی تبدیل می‌کند. اگر قصد صعود به قله اورست را داشته باشید احتمالا به یکی از این چادرها احتیاج خواهید داشت. انواع نیمه ژئوزیک نیز موجود هست که از همین قاعده پیروی می‌کند و به دلیل داشتن ستون‌های کمتر برای شرایط آب و هوایی نیمه طوفانی کاربرد دارند.

 

تونلی (Tunnel): چادرهای تونلی فضای بیشتری برای خوابیدن، ایستادن و همچنین فعالیت‌های سرگرم کننده دارند. این مدل مورد‌علاقه کوهنوردان و ماجراجویان می‌باشد. مانند یک تونل است که از سقف به زمین به‌وسیله طناب وصل می‌شود. فضای داخلی آن بسیار زیاد است. سقف و بدنه‌ای مقاوم دارد. این مدل در سایز‌ها و‌اندازه‌های متنوعی ساخته می‌شود و احتمالا پرمصرف‌ترین نوع چادر برای خانواده‌ها در سطح بین المللی محسوب می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که این نوع چادرها در برابر وزش باد چندان مقاوم نیستند.

 

بیواک (Bivouac): یا بیوی پوششی‌ست دور کیسه خواب. این گزینه سبک‌ترین نوع چادرها محسوب می‌شود که البته مناسب هرکسی نیست. بیوی‌ها محافظت خوبی دارند اما این محافظت به قیمت از دست رفتن راحتی بدست می‌آید. بسیاری از بیوی‌ها جای بسیار کمی‌دارند. گزینه مناسبی برای صخره نوردان،‌هایکر‌ها و کوهنوردان است.

 

چادرهای کمپینگ خودرویی (Car camping tent): از طرف دیگر چادرهایی وجود دارند که به طور عمده برای کمپ‌هایی که با خودرو همراه شده باشد مناسب است. هنگام خرید این چادرها دیگر نیازی به انتخاب مواد فوق سبک گران قیمت نیست. قیمت این چادر‌ها ارزان‌تر است. درسایزهای مختلف تولید می‌شود و برای خانواده‌های پرجمعیت و جمع‌های دوستانه که به دنبال آزادی عمل بیشتری هستند مناسب است.

 

بجنس چادر

۱. پارچه‌های نخی و برزنتچادرهای برزنتی در هوای سرد، گرما را بهتر نگه می‌دارند و در هوای گرم خنک‌تر هستند. از آن‌جاییکه از مواد طبیعی ساخته شده‌اند قابلیت تنفسی بیشتر و عمر بیشتری دارند. مشکل عمده این چادرها سنگین بودن‌شان است.

۲. نایلونماجراجویان که به پیاده‌روی علاقه‌مندند، نایلون را ترجیح می‌دهند زیرا وزن آن بسیار کم است. چادرهای نایلونی معمولا ارزان‌تر از چادرهای دیگرند. نایلون بدون روکش نیز می‌تواند جلوی نفوذ آب را بگیرد و این بدین معنی‌ست که درصورت بارش باران سنگین نمی‌شود. برخی تولیدکنندگان روکشی از جنس سلیکون، پلی اورتان یا آکریلیک به آن اضافه می‌کنند. این روکش‌ها عمر نایلون را افزایش می‌دهند.

۳. پلی استرامروزه اکثر چادر‌های بازار از پلی استر ساخته شده‌اند. این چادرها بسته به تولیدکننده‌ی آن وزن‌های مختلفی دارند. پلی استر شباهت بسیاری به نایلون دارد اما نه کش می‌آید و نه کوچک می‌شود و عمر بیشتری نیز دارد. روکشی که روی پلی‌استر کشیده می‌شود بر قیمت چادر تاثیر می‌گذارد. پلی‌استر در برابر تابش آفتاب نیز مقاومت بالاتری دارد.

 

بهترین برند چادر کوهنوردی چیست؟

چادر‌های متنوعی در بازار وجود دارد: چادرهای یک نفره، دونفره، سه نفره و…، چادرهای سه فصل یا چهار فصل و انواع مختلف آن. برندهای مختلفی این چادرها را تولید می‌کنند. برندهایی همچون پکی نیو، اسنوهاک، کایلاس،‌ هاسکی، نورث فیس و… هرکدام از این برندها شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر رقب‌ها متمایز می‌کنند. این روز‌ها اما دو برند گوی سبقت را از سایر چادر‌ها ربوده‌اند و به دلیل وزن سبک و قیمت‌های مناسب فروش بالایی دارند. یکی از این برندها پکی‌نیو (کله گاوی) و دیگری اسنوهاک است.

برند پکینیو (کله گاوی)

برند پکی نیو (که همه آن را به کله گاوی می‌شناسند) از برندهای بسیار شناخته شده‌ای است که کیفیت و کارایی خود را به کوهنوردان و طبیعت گردان ایرانی اثبات کرده است. چادر کوهنوردی کله گاوی (پکی نیو) وزن کمی‌دارند، به‌راحتی برپا می‌شوند و می‌توان در هوای سرد و گرم به آن اعتماد کرد. چادر‌های پکی نیو در مدل‌های K2001، K2019، K2021 و… ارائه می‌شود. چادر‌های پکی نیو در برابر باد و باران مقاومت بسیار بالایی دارند.

تصویر چادر کوهنوردی آبی رنگ

برند اسنوهاک

اسنوهاک هم همچون پکی نیو یک برند چینی باکیفیت است که اخیرا در ایران با استقبال زیادی روبرو شده است. مزیت محصولات این برند قیمت بسیار مناسب آن نسبت به کیفیت بالای آن است. دو سری شاخص چادر کوهنوردی اسنوهاک، سامیت و دیسکاوری می‌باشد. سامیت و دیسکاوری هر دو به صورت دوپوش تولید و ارائه شده‌اند. طراحی زیبا و جادار بودن چادر‌های اسنوهاک کارایی این چادرها را افزایش داده است.

 

سایر ویژگی‌های مهم چادر کوهنوردی

کف چادرکف چادر بیشتر از قسمت‌های دیگر در معرض سایش، پارگی و رطوبت قرار دارد. از آنجایی‌که کف چادر با سنگ‌های تیز و کفش‌های کوهنوردان و ابزارآلات آن‌ها برخورد مداوم دارد باید بادوام تر از تمام قسمت‌ها باشد. برای آن‌که از ورود آب به چادر جلوگیری شود معمولاً پارچه‌ای که با آن چادر ساخته می‌شود را با روکش اورتان می‌پوشانند، البته در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و ساخت مواد ترکیبی مختلف، جداره‌هایی برای چادر‌ها ساخته می‌شود که نیازی به پوشش دوباره ندارد اما به طور سنتی چادرها را از یک لایه نایلون و یک لایه پوشش اورتان برروی آن می‌سازند. برای راحتی بیشتر پیشنهاد می‌شود زیراندازی برای زیر چادر تهیه کنید.

وزن چادرچادرهای نایلونی در وزن‌های مختلفی در بازار موجود است که گاهی تشخیص آنها سخت است اما می‌توان با لمس آنها این موضوع را تا‌اندازه‌ای متوجه شد. چادرهای چند‌‌‌‌‌‌‌‌لایه به طور معمول سنگین‌تر از چادرهای نایلونی هستند و قاعدتا برای حمل بر روی کوله مناسب نیستند. همچنین هر چه چادری که انتخاب می‌کنید بزرگتر باشد، وزن آن بیشتر می‌شود.

وزن حداقلی باراین وزن مربوط به بدنه‌ی چادر، پوش مخصوص باران و تیرهای چادر است که همه ضروری هستند. شما ممکن است لوازم اضافی دیگری که مربوط به چادر است (مثل تیرهای اضافه، قسمت کفی) را نیز با خود به همراه ببرید اما عواملی که ذکر شد مهمترین قسمت‌های چادر‌اند.

وزن پکیج کاملوزن تمامی‌اقلامی‌است که به هنگام خرید دریافت می‌کنید، اقلامی‌همچون بدنه، تیر‌‌ها، تیر‌‌های اضافه، ساک مربوط به لوازم، ساک مربوط به تیر‌‌ها، دستورالعمل و موارد دیگر. باری که باید حمل کنید وزنی بین وزن پکیج کامل و وزن حداقلی است.

ابعاد پکیجمیزان فضایی که چادر در پکیج اشغال می‌کند نیز بر سهولت حمل آن اثر می‌گذارد. شما می‌توانید با تقسیم کردن اقلام این فضا را کاهش دهید و برای مثال در حالی که خودتان بدنه‌ی چادر را حمل می‌کنید، بگذارید که همراهتان بخش مربوط به بارانی و تیرها را حمل کند. همچنین می‌توانید با همراه نبردن کیف حمل چادر و قرار‌دادن آن در منزل چند گرم دیگر نیز در وزن صرفه‌جویی کنید.

سایبان جلوی چادرباران گیر جلوی چادر پناهگاهی برای کفش و وسایل شما است. اگر کف چادرتان بزرگ باشد دیگر نیازی به این قسمت ندارید زیرا وجود همچین قسمتی به وزن چادر می‌افزاید. هرچه این قسمت بزرگتر باشد، بهتر است.

تیرکیکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید یک چادر باید در نظر گرفت جنس تیرک‌های چادر است. جنس تیرک معمولا آلومینیوم و یا فایبرگلس است. تیرک‌های آلومینیومی‌سبک‌ترند و راحت‌تر خم می‌شوند و عمر بیشتری نیز دارند.

درب چادرچادر‌ها معمولا یک یا دو درب دارند. اگر به تنهایی عازم سفر ماجراجویی شده‌اید چادر یک‌درب برایتان کفایت می‌کند. اما اگر دو نفر هستید یک چادر دو‌درب بهتر است زیرا اگر نیمه شب کاری پیش آمد نیاز نباشد از روی سر دوست‌تان رد شوید.

پوشبرخی از چادرها دارای دو پوشش هستند. پوشش دوم چادر یا پوش دوم در واقع چتر چادر شما محسوب می‌شود. هرچه این لایه بزرگتر باشد بهتر است. چادری تهیه کنید که پوشش دومش بزرگ باشد و به راحتی کناره‌های چادرتان را پوشش دهد. این پوشش‌ها کاملا ضدآب هستند. دلیل وجود این لایه، حفاظت از چادر در برابر آفتاب و باران‌های شدید است.

زیرانداز چادراز دیگر مسائلی که در تهیه و خرید چادر مهم است، زیرانداز چادر است. اگرچه کف چادرها ضخیم و ضدآب هستند، اما بازهم به زیرانداز در کف چادر نیاز است.

تست چادربه یک فروشگاه کوهنوردی بروید و بخواهید که برایتان چادر را نصب کنند تا یاد بگیرید، چگونه در یک مکان باز این کار را انجام دهید.



نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب خدمت شما. سپاس از توضیحات کامل و جامعتون. بنده یک چادر کله گاوی از یکی از فروشگاه های کوهنوردی بانه خریداری کردم و ایشون اصالتش رو تضمین کردند. طوری که روی فاکتور قید شده بود “اگر توسط شخص مشتری فیک تشخیص داده شود تمامی هزینه ها برگشت داده می شود”. می خواستم بدونم چه اصولی برای تشخیص اورجینال بودن باید چک کرد؟ ای کاش توی مقاله هم ذکر میکردید این مورد رو ولی اینجا هم پاسخ بدید ممنون میشم. با سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *