سایر مطالب پیشنهادی

کاشت نهال گردو در گلدان ویژه در خانه

نویسندگان سایت خریدیار به طور مستقل بهترین محصولات را تحقیق، آزمایش و رتبه بندی می کنند. ما فقط در صورتی که خرید محصول از طریق لینک های ما انجام شود درآمد کسب می کنیم و به هیچ وجه برای ما تفاوتی نمی کند که شما کدام محصول را خریداری می‌کنید، همچنین ما هیچ محصول رایگانی از هیچ فروشنده ای دریافت نکرده‌ایم.

کاشت نهال گردو در گلدان ویژه در خانه

برای کاشت نهال گردو در گلدان ویژه در خانه باید مراحل زیر را رعایت کنید البته ما برای احداث واقع گردو توصیه می‌کنیم نهال مرغوب را از نهالستان معتبر خریداری کرده و با قیمت نهال گردو هم آشنایی کافی داشته باشید، در کل برای کاشت نهال گردو در گلدان ویژه در خانه باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید.

کاشت نهال گردو در گلدان

انتخاب گلدان: گردو در دو سال اول رشد، ریشه‌های عمیقی دارد؛ بنابراین، گلدانی مناسب با حداقل عمق ۳۰ سانتی‌متر و قطر حداقل ۴۰ سانتی‌متر را انتخاب کنید؛ گلدان باید دارای سوراخ‌های زهکشی باشد تا از آب ماندگی در ته گلدان جلوگیری شود.

✓خاک مناسب: از خاک با ترکیبی از خاک باغچه و کمی کمپوست استفاده و مطمعن شوید خاک رطوبت مناسب را داشته و خوب زهکشی شود.

✓کاشت بذر: بذر گردو را در قسمت وسط گلدان قرار دهید و سپس بر روی آن خاکی بریزید تا بذر کاملاً پوشیده شود؛ بذر را حدود ۳-۵ سانتی‌متر زیر سطح خاک بگذارید.

✓آبیاری: بعد از کاشت بذر، خاک را به آرامی آبیاری کنید تا خیلی خیلی مرطوب شود، در طول رشد، خاک را به طور منظم مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید خشک شود.

نور و حرارت: گردو نیاز به نور خورشید برای رشد دارد؛ گلدان را در محلی قرار دهید تا نور خورشید مستقیم به آن برسد؛ دمای مطلوب برای رشد گردو بین ۲۰-۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

مراقبت‌های بعدی: بعد از چند هفته، بذر گردو جوانه می‌زند؛ در این مرحله، به آهستگی آبیاری کنید و از روی ریشه‌ها خاک برداری نکنید؛ از کود گیاهی مناسب استفاده کنید.

فصل کاشت گردو در گلدان

طبق بررسی و مطالعات انجام شده، فصل کاشت گردو در گلدان عصر بهار است؛ در فصل بهار بذر گردو در گلدان کاشته شده و عوامل زیادی در آن سهیم هستند.

  • این فصل زمانی است که هوا گرما و نور بیشتری دارد که به رشد و جوانه‌زنی بهتر بذر کمک می‌کند.
  • همچنین در فصل بهار، خاک و هوا معمولاً مرطوب تر بوده و شرایط بهتری برای زندگی و رشد بذر گردو ایجاد می‌کند.
  • با کاشت بذر گردو در بهار، احتمال موفقیت و بقای بذر و رشد درختچه‌ی گردو بیشتر است.

البته فراموش نکنید ما کاشت بذر گردو را فقط برای یک یا دو عدد نهال برای باغچه و باغچه خانگی توصیه می‌کنیم؛ برای احداث باغ گردو حتماً خرید نهال گردو را از مراکز معتبر انجام داده و از با کیفیت بودن نهان نیز اطمینان کافی داشته باشید؛ در نهالستان‌های معتبر قیمت نهال مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود.

نهال گردو

زمان کاشت بذر گردو

زمان کاشت بذر گردو اوایل فصل بهار است؛ ولی کشاورز در فصل زمستان باید بذر گردو را برای کاشت در گلدان ویژه آماده سازی کند، مراحل آماده سازی بذر گردو برای کاشت در گلدان عبارتند از:

  • جمع آوری بذرهای مرغوب که خصوصیات مثبت درخت مادر مطمئن باشید.
  • ابتدا بذرها را در یک سطر آب بریزید برخی از آنها بر روی آب شناور بوده و برخی دیگر نیز به عمق آب کشیده می‌شود، بذرهای سنگین در ته سطل برای کاشت مناسب هستند.
  • چند روز این گردوها را در آب قرار دهید تا پوسته آنها رطوبت را به خود جذب کند.
  • برای کاشت بذری نهال گردو بذرها حداقل به مدت ۴ ماه به شوک سرمایی احتیاج دارند؛ بنابراین بذرها را در کیسه فریزر گذاشته و آنها را در یخچال بگذارید تا این دوره را به اتمام برسانند.
  • با آغاز فصل بهار بذرها را از کیسه  در آورده و در گلدان مناسب کاشت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کاشت بذری نهال گردو می‌توانید به سایت paliznahal.ir مراجعه کنید، کارشناسان این سایت آماده ارائه پاسخگویی به سوالات کشاورزی و مشاوره رایگان به کشاورزان عزیز هستند.

ترفند کاشت گردو

ترفند کاشت گردو به کشاورزان کمک می‌کند تا میزان عملکرد باغ خود را تا حد زیادی افزایش دهند:

  • قبل از خرید نهال گردو حتماً از خصوصیات نهال مادر اطلاع داشته باشید.
  • از کارشناسان نهالستان روش تکثیر و تولید نهال را بپرسید نهال‌های ژنتیک و پیوندی برای باغات مدرن و تجاری کارسازتر هستند.
  • بهترین زمان کاشت نهال گردو برج نهم و عواقب برج دوازدهم هست.
  • از ترفند کاشت گردو باید به رطوبت خاک قبل از کاشت نهال اشاره کنیم؛ یک روز قبل از کاشت نهال در مزرعه حتماً سطح زمین را به صورت عمیق آبیاری کنید.
  • به عمق و قطر چاله توجه داشته باشید.
  • کارشناسان نهالستان، فروش نهال گردو پایه کوتاه را برای کشاورزان توصیه می‌کند نهال‌های پایه کوتاه را خریداری کنید تا رسیدگی به آنها کاری راحتی باشد.

خاک مناسب برای کاشت گردو در گلدان

خاک مناسب برای کاشت گردو در گلدان، ترکیبی از خاک رسی، خاک شنی و خاک ماسه‌ای بوده و دارای ترکیبی از ذرات خرده و ذرات بزرگ است؛ این نوع خاک دارای ویژگی‌های زیر است:

  • خاصیت خوب زهکشی
  • نفوذپذیری هوا و آب
  • نگهداری مواد غذایی
  • ارتباط خوب با ریشه‌ها

پیش از برنامه‌ریزی کاشت گردو در گلدان، خاک گلدان را به خوبی آبکشی کنید و مطمئن شوید که خاک به خوبی آبگیری می‌کند؛ همچنین می‌توانید مقداری کمپوست آلی به خاک اضافه کنید تا حاصلخیزی و سلامت رشد گیاه را بهبود بخشید.

گلدان مخصوص کاشت بذر

گلدان مخصوص کاشت بذر در اشکال و جنس‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود شما با توجه به اینکه دو سال می‌خواهید نهال گردو را در این گلدان نگهداری کنید باید گلدانی با قطر و عمق مناسب را خریداری کنید تا ریشه گردو به راحتی در آن رشد و نمو داشته باشد.

تفاوت نهال بذری و پیوندی

آشنایی با تفاوت نهال بذری و پیوندی برای کشاورز مهم و حیاتی است و تاثیر بسزایی در احداث باغ گردو و میزان درآمد آن خواهد گذاشت:

  • نهال گردو بذری: نهال‌های گردو بذری مستقیماً از بذرهای درختان گردو بدست می‌آیند؛ البته این بذرها همیشه هم خصوصیات نهال مادر را نداشته همچنین مدت زمان طولانی را برای اولین باروری احتیاج دارد فراموش نکنید هیچ دوره باردهی را تجربه نکرده و کشاورز مجبور به پیوند بر روی آنها باشد.
  • نهال گردو ژنوتیپ و پیوندی: نهال‌های گردو ژنوتیپ و پیوندی با استفاده از روش‌هایی مانند گرفتن پیوندک یا انتقال گرده‌های مختلف ایجاد می‌شوند؛ در این روش‌ها، از درختان مقاوم و پربار گردو برای انتقال خصوصیات آنها استفاده می‌شود؛ نهال گردو ژنوتیپ به عنوان یک تکثیر نسبی تمام ویژگی‌های خوب از نهال مادری را دارا بوده و انتظارات کشاورز را برآورده می‌کند؛ به خاطر ویژگی‌های مهم این درختان، قیمت دهان گردو ژنوتیپ گران‌تر از نهال گردو سنتی و بذری است.

کلام آخر

مراقبت از نهال گردو پس از کاشت نیز بسیار مهم بوده و بهتر است به منابع معتبر مراجعه کنید یا با کارشناسان نهالستان و مهندسین کشاورزی مشورت کرده و راهنمایی‌های مناسبی برای احداث باغ گردو و قیمت نهال گردو دریافت کنید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *