ریپورتاژسایر مطالب پیشنهادی

یک زودپز خوب چه ویژگی هایی دارد؟

نویسندگان سایت خریدیار به طور مستقل بهترین محصولات را تحقیق، آزمایش و رتبه بندی می کنند. ما فقط در صورتی که خرید محصول از طریق لینک های ما انجام شود درآمد کسب می کنیم و به هیچ وجه برای ما تفاوتی نمی کند که شما کدام محصول را خریداری می‌کنید، همچنین ما هیچ محصول رایگانی از هیچ فروشنده ای دریافت نکرده‌ایم.

یک زودپز خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه بسیاری از زنان به دلیل شاغل بودن، فرصت چندانی برای آشپزی ندارند، از این رو مجبور هستند، از کمترین فرصت برای پخت و پز استفاده کنند. معمولاً راهکارهای زیادی برای این شرایط وجود دارد، برخی ترجیح می‌دهند از غذاهای آماده استفاده کنند، برخی هم فست فودها را بهترین گزینه برای خود در نظر گرفته‌اند. اما بعضی از زنان شاغل به خصوص زنانی که دارای فرزند کوچک نیز هستند، ترجیح می‌دهند از غذاهای سالم خانگی استفاده کنند؛ زیرا هم سالم‌تر است و هم کم هزینه‌تر. در این شرایط راهکار درست چیست؟ به نظر می‌رسد استفاده از وسایلی که می‌تواند سرعت آشپزی را بالا ببرد بهترین گزینه است. زودپز از جمله این ظروف است که با حفظ ارزش غذایی می‌تواند غذای لذیذ و موردنظر را در کمترین زمان آماده کند. اگر شما هم جز زنان شاغلی هستید که فرصت زیادی برای آشپزی ندارید و قرد تهیه یک زودپز را دارید، حتما این مطلب را بخوانید تا با ویژگی‌های مناسب برای خرید زودپز آشنا شوید.

 

ابتدا اندازه زودپز را در نظر بگیرید

یکی از مهمترین فاکتورها در خرید زودپز، اندازه آن است؛ زیرا اندازه اشتباه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. زودپز کوچک شما را مجبور می‌کند چندین بار همزمان غذا بپزید و این یعنی دوباره کاری و از دست رفتن زمان. سایز بزرگ زودپز هم به معنای سوخت زیاد برای پخت و پز و حتی تمیز کردن است. فاکتور اصلی تصمیم، اندازه خانواده است. اگر اندازه خانواده شما کوچک است، زودپز ۳ لیتری کافی است. برای خانواده بزرگ یا خانواده متوسط ۵ تا ۷.۵ لیتر زودپز مناسب است. اندازه زودپز برای غذای کودک، اندازه ۱ لیتر تا ۱.۵ لیتر است. بد نیست یک نکته هم در رابطه با حداکثر ظرفیتی که مواد غذایی باید در زودپز قرار گیرد بدانید و آن اینکه زودپزها برای اکثر ظروف فقط باید دو سوم پر شوند و فقط برای غذاهایی که هنگام پخت کف تولید می‌کنند، مانند حبوبات و… باید تا نیمه پر شوند.

 

انواع زودپزها

در بازار انواع مختلفی از زودپز وجود دارد. زودپز برقی و زودپزهای غیربرقی یا معمولی، دو نوع رایج از زودپزهای موجود در بازار هستند. این زودپزها هر کدام مزایا و معایبی دارند. از جمله اینکه زودپزهای برقی در مواقعی که برق قطع است، قابل استفاده نیستند. با این حال استفاده از آنها آسان است و کار پخت و پز را راحت و سریع انجام می‌دهد. زودپزهای غیربرقی یا معمولی به دلیل آنکه فرایند پخت و پز را بر روی اجاق گاز انجام می‌دهد، همیشه قابل استفاده است، اما پخت و پز با آن به سرعت زودپزهای برقی نیست.

همچنین در رابطه با انواع زودپزها، می‌توان بین زودپزهای معمولی و ساده و زودپزهای چندمنظوره نیز تفکیک قائل شد. زودپزهای ساده و معمولی، تنها یک کارکرد دارند که آن هم پخت سریع غذا است؛ اما زودپزهای چندمنظوره ممکن است شامل آرام‌پز، بخارپز و… نیز باشند. انتخاب هر کدام از این مدل‌ها بستگی به سلیقه افراد دارد، البته فاکتور قیمت هم مهم است، چنانچه زودپزهای چندمنظوره کمی گرانتر از زودپزهای ساده و معمولی است. هر چند این موضوع چندان مهم نیست، زیرا اگر چنین زودپزی باب میل شما است، با تأمین اعتبارات لازم و خرید قسطی می‌توانید زودپز مورد دلخواه خود را بخرید.

جنس زودپزها

جنس زودپزها بر دوام، شست و شو و ظاهر زودپز تأثیرگذار است. بر این اساس چند نوع زودپز وجود دارد. زودپزهای هارد آنادایز، استیل و آلومینیومی هستند. ظروف آنادایز شده ظروف اکسید شده هستند. درواقع ظروفی که دارای نوعی پوشش سخت مولکولی بوده و با هدف افزایش مقاومت سلولی در سطوح فلزی ایجاد می‌شوند.  این نوع ظروع دارای مزیت‌هایی از جمله وزن کم و هادی حرارتی عالی هستند. همچنین دوام بالایی دارند و برای سال‌ها براق و جدید به نظر می‌رسند.

زودپز‌های استیل از نظر هادی بودن گرما زیاد مناسب نیستند و کمی سنگین هستند. در مقابل ماندگاری خوبی دارند و به مانند ظروف آنادایز شده سال‌ها براق و جدید به نظر می‌رسد. تمیز کردن آنها هم چندان سخن نیست. زودپزهای آلومینیومی نیز هادی حرارتی عالی هستند و سبک. با این حال مقاومت آنها نسبت به سایر جنس‌ها تا حدودی پایین است و ظاهر آنها هم با گذشت زمان تغییر می‌کند. همانطور که گفته شده، دوام، زیبایی و شست و شوی این ظروف نسبت به جنس آنها متفاوت است. اگر نمی‌خواهید هر سال زودپز بخرید، دوام عامل مهمی است. پس خوب است بدانید آلومینیوم دوام چندانی ندارد، استیل ضد زنگ و آنادایز سخت از نظر دوام انتخاب‌های مناسب‌تری هستند.

 

فاکتور سلامت هم برای انتخاب زودپز نیز مهم است

بله، درست خواندید. جنس زودپز بر کیفیت و سلامت مواد غذایی هم تأثیرگذار است. زودپزهای آلومینیومی نسبت به غذا واکنش پذیر هستند. آلومینیوم می‌تواند با اسیدهای غذا ترکیب شود و برای سلامتی مضر باشد. بر اساس واکنش‌پذیری، زودپزهایی که از جنس استیل و آنادایز هستند، انتخاب‌های سالمی هستند.

علاوه بر اینها باید توجه داشت که زودپزهایی که از جنس استیل و یا فولاد ضدزنگ هستند، قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند و در صورت استفاده مکرر دوام می‌آورند. اما در مورد زودپزهایی که از سایر اجناس هستند، باید دقت بیشتری داشت؛ زیرا اگر از آنها به درستی مراقبت نشود، ممکن است تراشیده یا خراشیده شود.

 

ویژگیهای ایمنی

ویژگی‌های ایمنی زودپز هم بسیار مهم است، زیرا ممکن است بر اثر یک اشتباه، هنگام باز کردن زودپز تمام محتویات آن با فشار بالا به بیرون پرتاب شود و یا اینکه در هنگام پخت و پز نیز فشار زیاد، باعث بیرون ریختن بخشی از محتویات آن شود. از این رو توجه به ویژگی‌هایی مانند قفل شدن درپوش‌ها و میزان ایمنی بودن آن، اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت وجود فشار داخلی، آن را بسته نگه می‌دارد.

 

قیمت زودپز

قیمت هم از فاکتورهایی است که می‌تواند بسیار مهم باشد. البته همانطور که گفته شد امروزه به دلیل شرایطی که در زمینه خرید اقساطی در نظر گرفته شده است، موضوع قیمت چندان نگران کننده نیست. از طرفی برای هر بودجه‌ای زودپزی وجود دارد. با این حال حتی با وجود این شرایط، باز هم بهتر است به قیمت زودپز توجه داشته باشید و متناسب با سلیقه و نیاز خود اقدام به خرید نمایید.

 



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *