کفش ورزشیلوازم سفر و کمپینگ

۱۰ مدل بهترین کفش کوهنوردی ایرانی و خارجی +راهنمای خرید

راهنمای خرید بهترین کفش های کوهنوردی در سال 2020

نویسندگان سایت خریدیار به طور مستقل بهترین محصولات را تحقیق، آزمایش و رتبه بندی می کنند. ما فقط در صورتی که خرید محصول از طریق لینک های ما انجام شود درآمد کسب می کنیم و به هیچ وجه برای ما تفاوتی نمی کند که شما کدام محصول را خریداری می‌کنید، همچنین ما هیچ محصول رایگانی از هیچ فروشنده ای دریافت نکرده‌ایم.

معرفی ۱۰ مدل بهترین کفش کوهنوردی بازار که ارزش خرید بالایی دارند!

کوهنوردی بدون استفاده از کفش کوهنوردی کار بسیار دشوار و غیر عقلانی است، البته این موضوع را همه کوهنوردان می‌دانند اما برخی از افراد که تفریحی کوهنوردی می‌کنند یا گاهی با دوستان و آشنایان خود به کوه می‌روند خیلی به کفش کوهنوردی اهمیت نمی‌دهند و مشاهده می‌کنیم که خیلی از آنها کفش های پیاده روی یا کفش ورزشی به پا دارند.

از طرفی خیلی از افرادی که به تازگی به دنبال کوهنوردی هستند، تصور می‌کنند یک کفش کوهنوردی باید ضخیم، بزرگ و سنگین باشد، تصور آنها این است که اگر این ویژگی‌ها را داشته باشد پس حتما دوام و عمر زیاد هم دارد، در حالی که روز به روز به سمتی حرکت می‌کنیم که کفش کوهنوردی و البته هر کفش ورزشی در داشتن کیفیت و دوام مناسب، باید وزن کمی هم داشته باشد.

همه اینها موجب شد تا مطلب بنویسیم تحت عنوان راهنمای خرید بهترین کفش کوهنوردی که در آن ضمن ارایه نکات کلیدی در خرید کفش کوهنوردی، چند مدل بهترین کفش کوهنوردی بازار را همراه با نقد و بررسی به شما معرفی کنیم.

 

روش خریدیار برای انتخاب بهترین کفش‌های کوهنوردی:

در راستای تهیه لیست ۱۰ کفش کوهنوردی برتر بازار ما ضمن بررسی بیش چندین برند و بیش از ۵۰ مدل کفش کوهنوردی، با ۳ کوهنورد که بیش از ۵ سال سابقه کوهنوردی دارند گفتگویی داشتیم که نظرات خود را در استفاده از مدل‌ها و برندهای مختلف کفش کوهنوردی با ما در میان گذاشتند و ما چکیده‌ای از نظرات آنها را در حین معرفی کفش‌ها با شما در میان خواهیم گذاشت.

کدام کفش کوهنوردی

انواع کفش کوهنوردی؛ چه کفشی برای سفر شما مناسب است؟

وقتی قصد خرید کفش کوهنوردی می‌کنید، پیش از هر چیز باید بدانید چند مدل کفش کوهنوردی در بازار وجود دارد و اصلا کدام نوع کفش کوهنوردی برای شما مناسب است و سپس به سراغ معیارهای دیگر انتخاب بروید، به همین دلیل در ابتدا ما شما را با انواع کفش کوهنوردی برای شرایط مختلف آشنا می‌کنیم.

کفش کوهنوردیکفش کوهنوردی(Mountaineering)

کفش کوهنوردی همانطور که از نامش پیداست برای کوهنوردی و بالا رفتن از کوه ساخته شده است، البته کفش کوهنوردی در حالت عادی برای کوهنوردی‌های نیمه سنگین است، این مدل کفش‌ها معمولا ساق ۱۴ تا ۱۹ سانتی برای برای محافظت از مچ پا دارند، در واقع اگر این ساق نباشد، پای شما روی پستی و بلندی‌های کوه پیج خواهد خورد و از ناحیه مچ آسیب می‌بیند.

کفش کوهنوردی(Mountaineering) برای چه افرادی مناسب است؟

این کفش کوهنوردی برای آنهایی که به تازگی قصد کوهنوردی دارند و یا صعودهای متوسطی دارند مناسب است، در واقع برای کوهنوردی در قله‌های تقریبا ۳هزاری مناسب است، البته این یک قانون نیست و ممکن است یک قله ارتفاع بیشتری داشته باشد ولی خیلی فنی نباشد.

در حالت کلی اگر قصد کوهنوردی به صورت تفریحی در گروه‌های مختلف را دارید، یک کفش کوهنوردی عادی برای شما مناسب است، اما اگر قصد دارید کمی حرفه‌ای کار کنید و صعودهایی مانند دماوند را هم در کارنامه خود داشته باشید، احتمالا یک کفش کوهنوردی سنگین برای شما مناسب است.

کفش پیاده روی هامتوکفش پیاده روی(Walking)

این کفش پیاده روی را با کفش‌های ورزشی پیاده روی که از برندها نایک، ریباک و… هستند اشتباه نگیرید، اینجا منظور از پیاده روی، پیاده روی در جنگل و مسیرهای خاکی با پستی و بلندی کم است، این کفش‌های پیاده روی ساق ندارند یا ساق آنها خیلی کم است، چرا که قرار است با آنها روی مسیرهای صاف و مسطح مانند جنگل و… پیاده روی کنید.

کفش پیاده روی(Walking) برای چه افرادی مناسب است؟

اگر بیشتر طبیعت گردی را دوست دارید و فعالیت‌هایی مانند پیاده روی در جنگل در برنامه شما هستند، یک کفش پیاده روی برای شما کاملا مناسب است، دقت کنید که با این کفش قرار نیست روی کوه یا پستی و بلندی‌ها شدید راه بروید.

کفش کوهپیماییکفش کوهپیمایی (Trekking)

این کفش همانطور که از نامش پیدا برای کوهنوردی نیست و برای کوهپیمایی است، کوهپیمایی یک نوع کوهنوردی خیلی سبک محسوب می‌شود که اگرچه شما در حال بالارفتن از کوه هستید، اما این کوه آنقدر فنی نیست که حکم کوهنوردی را داشته باشد.

کفش کوهپیمایی (Trekking) برای چه افرادی مناسب است؟

برای افرادی که کوهنوردی‌هایشان خیلی سنگین نیست، در برف کوهنوردی نمی‌کنند و بیشتر در طبیعت‌گردی‌هایشان از برخی کوه‌ها عبور می‌کنند.

کفش کوهنوردی High Mountainکفش کوهنوردی سنگین (High Mountain)

این نوع کفش کوهنوردی همانطور که گفته شده است، برای کوهنوردی‌های سنگین مناسب است، این نوع کفش‌ها اصلا انعطاف پذیر نیستند، نسبتا سنگین و قوی هستند، و برای نصب گرامپون (تیغه‌های فلزی کف کفش برای حرکت در برف و یخ) کاملا مناسب هستند. بد نیست بدانید که این نوع کفش‌ها تاریخ انقضا دارند، پس حتما به تاریخ تولید توجه کنید.

کفش کوهنوردی سنگین (High Mountain) برای چه افرادی مناسب است؟

این کفش برای افرادی که کوهنوردی‌های نسبتا سنگین زیر ۵۰۰۰ دارند و صعودهای زمستانی را هم تجربه می‌کنند مناسب است، تقریبا می‌توان گفت که برای کوهنوردان حرفه‌ای در صعودهای زمستانی زیر ۵۰۰۰ متر ارتفاع مناسب است.

کفش هیمالیانوردیکفش هیمالیانوردی (Expedition)

این کفش بالاترین رده کفش کوهنوردی است که نام آن را کفش هیمالیانوردی گذاشته‌اند، این کفش از نوع کفش کوهنوردی سنگین است که در مورد قبلی توضیح داده شد، با این تفاوت که این کفش یک لایه اضافه‌تر دارد و برای صعودهای زمستانی بالاتر از ارتفاع ۵۰۰۰ متر طراحی شده است، در واقع برای این صعود‌ها کفش‌های کمتر از این مدل پاسخگو نخواهند بود.

کفش هیمالیانوردی (Expedition) برای چه افرادی مناسب است؟

خیالتان را راحت کنم، این کفش فقط و فقط برای افرادی که کوهنوردان حرفه‌ای هستند و به صورت حرفه‌ای می‌خواهند اقدام به صعود قلل مرتفع دنیا مانند اورست، کی ۲ و … نمایند مناسب است،  پس اگر شما از این دسته نیستید، پولتان را هدر ندهید.

از برندهایی که این مدل کفش‌های حرفه‌ای کوهنوردی را طراحی می‌کنند می‌توان به Mammut، Millet، Ia Sportiva، Scarpa و Asolomammut اشاره کرد که قیمت‌های بسیار بالایی دارند.

 

بهترین مارک کفش کوهنوردی کدام است؟

حالا که با انواع کفش کوهنوردی از نظر کاربرد آشنا شدید و می‌دانید که دقیقا کدام نوع کفش کوهنوردی برای شما مناسب است، بد نیست با چند مدل بهترین برند کفش کوهنوردی در بازار آشنا شوید و از نقاط قوت و ضعف آنها بدانید.

کفش کوهنوردی برند هامتو

برند هامتو به سال ۱۹۸۵ برمی‌گردد که در آن سال به عنوان یک برند تجهیزات سفر در آمریکا متولد شد، از نظر کیفیت می‌توان گفت که در رنج قیمتی خودش برای کوهنوردی‌های نسبتا سبک مناسب است، در واقع اگر بخواهید با این کفش‌ها کوهنوردی‌های نسبتا سنگین را تجربه کنید، کمی دچار مشکل می‌شوید.

وقتی نظر برخی کوهنوردان را جویا شدیم، برخی اظهار داشتند که در بین برندهای ارزان قیمت، این برند خارجی یک غنیمت است و اگر پول شما به برندهای خیلی بهتر نمی‌رسد، بهتر است که از برند هامتو استفاده کنید. 

 

برند اسنوهاک  (Snow Hawk)

این برند از نظر سطح کیفی تقریبا با برند هامتو برابر است و از نظر قیمتی هم خیلی اختلافی باهم ندارند، هرچند که اسنوهاک یک برند چینی است، اما از نظر کیفی کاملا در سطح استاندارد جهانی قرار دارد و محصولاتش ارزش خرید نسبتا بالایی دارند.

در ایران به دلیل گران بودن خیلی از برندهای خارجی، خیلی از افرادی که به تازگی قصد کوهنوردی دارند از برند اسنوهاک استفاده می‌کنند، اسنوها و هامتو از برندهای خوب با قیمت اقتصادی هستند.

من به عنوان نویسنده این مطلب که سال گذشته کوهنوردی را شروع کردم، در خرید کفش کوهنوردی برند اسنوهاک را انتخاب کردم و تا به حال از آن راضی بوده‌ام و صعود به قله‌های ۳هزاری را در شرایط خشکی و برف با آن تجربه کرده‌ام.

کفش کوهنوردی سالمونکفش کوهنوردی برند سالومون

برند سالومون از نظر کیفی و قیمتی چند لول بالاتر از دو برند قبلی می‌باشد، سالومون یک برند فرانسوی است که ابتدا کارش را با تولید تیغه های زیر کفش اسکی در یک کارگاه کوچک آغاز کرد، اما در حال حاضر با طیف گسترده‌ای از محصولات ورزشی بخصوص محصولات زمستانی، یکی از رهبران بزرگ بازار جهانی است.

سالمون کفش‌های کوهنوردی مختلفی از جمله کفش کوهنوردی سنگین، کفش پیاده روی، کفش ترکینگ و… تولید می‌کند که البته در حال حاضر کفش‌های سنگین کوهنوردی سالومون کمتر در ایران یافت می‌شود و در عوض برندهای خوبی مانند اسکارپا، کایلاس و.. دیده می‌شوند.

 

کفش کوهنوردی مارک نورث فیس

نورث فیس برندی آمریکایی در زمینه تولید کفش، پوشاک و سایر لوازم ورزشی است و تمرکز زیادی روی تولید لوازم سفر و کمپینگ دارد، به طور مثال کوله‌ پشتی‌های کوهنوردی نورث فیس شهرت بالایی دارند.

کفش‌های کوهنوردی نورث فیس از نظر کیفی کاملا قابل قبول هستند و از نظر قیمتی هم به اندازه سالمون گران نیستند ولی کمی از برندهایی مانند هامتو و اسنوهاک گران‌تر هستند.

نمونه کفش کوهنوردی کلمبیاکفش کوهنوردی مارک کلمبیا

کلمبیا از برندهای خوشنام و نسبتا گران در حوزه لوازم ورزشی، سفر و کمپینگ است که یکی از محصولات این شرکت کفش کوهنوردی می‌باشد، کفش‌های کوهنوردی کلمبیا از نظر کیفی بسیار عالی هستند و از نظر قیمتی تقریبا هم رده با کفش‌های کوهنوردی نورث فیس هستند.

 

کفش کوهنوردی اسکارپا

کفش‌های کوهنوردی اسکارپا معمولا برای کوهنوردی‌های خیلی سنگین مناسب هستند و قیمت بسیار بالایی دارند و تقریبا از نظر قیمتی چندین برابر برندهای قبلی قیمت دارند که البته این اختلاف قیمت به دلیل نوع کفش هم می‌باشد.

در حال حاضر خرید کفش کوهنوردی اسکارپا در ایران کمی سخت می‌باشد و نمونه‌های خیلی زیادی از آن یافت نمی‌شود و کوهنوردان خیلی حرفه‌ای در صورت نیاز به این نوع کفش‌ها، بعضا از خارج از کشور آن را خریداری می‌کنند.

کفش کوهنوردی قارتالکفش کوهنوردی قارتال

قارتال از برندهای خوب و اقتصادی ایرانی است که برای کوهنوردی‌های عادی بسیار مناسب است و قیمت خیلی مناسبی هم دارد. در واقع فلسفه برند قارتال این است که گران بودن کفش‌های کوهنوردی خارجی موجب شده بود که خیلی از کوهنوردان ایرانی به سمت کفش های ارزان‌تر و البته غیر استاندارد حرکت کنند، برند قارتال آمده تا یک کفش استاندارد ایرانی را با قیمتی بسیار کمتر از برند خارجی در اختیار کوهنوردان قرار دهد.

کفش قارتال در مقایسه با قیمت پرداختی کارایی خیلی مناسبی دارد، یکی از کوهنوردان گفته است “من برنامه سنگین باهاش رفتم که شن اسکی های ناجوری داشت و نشون داد که کفش محکمی هست که میشه روش حساب کرد” .

اما به گفته همین کوهنوردان که این مدل‌های مختلف کفش قارتال را تست کرده‌اند، معایبی هم دارد که بهتر است بدانید. معایبی از جلمه:

  1. چسب نه چندان مطمعن که بعضا دیده شده در قسمت جلو و یا پشت کفش کمی دهان زیره باز می شود.
  2. یفیت پایین متریال سگک ها که زنگ زده و لبه های تیز دارد که بعضا باعث خراب و پاره شدن بند کفش می شود.
  3. پا داخل کفش خیلی فیت نیست و  در شیب به سمت پایین کمی انگشتان پا به جلوی کفش برخورد می کند. البته خیلی آزاردهنده نیست، اما توصیه می‌شود که با این کفش دو جوراب بپوشید، در کل داخل آن به اندازه کفش‌های خارجی و برند راحت نیست.
  4. این کفش ضد آب نیست و توقع ضد آب بودن از آن نداشته باشید، اما در قله‌های زیر ۳۰۰۰ که برف به صورت پودری روی آن وجود دارد، می‌توانید از این کفش استفاده کنید.

بخشی از اطلاعاتی که در مورد کفش قارتال به شما گفتیم، نظرات آقای نیما اسماعیلی از کوهنوردان ساکن تهران است که تجربه استفاده از کفش قارتال را داشته و این تجربیات را در اختیار دیگران قرار داده است.

 

کفش کوهنوردی مرل

مرل یک از تولید کنندگان جهانی در زمینه کفش و پوشاک ورزشی است که در ابتدا کارش را با طراحی چند مدل چکمه خاص برای یک گروه کوچک علاقه مند به ورزش شروع کرد که در آن سال کفش‌های تولید مرل را به عنوان بهترین و راحت‌ترین کفش برای پیاده روی عنوان می‌کردند.

مرل شعار جالبی دارد و می‌گوید ” این بازی‌های کامپیوتری را رها کنید و ورزش و تفریح در فضای باز را تجربه کنید، بپرید، بدوید، راه بروید و مطمن باشید که چیزی که دوستش دارید را انجام می‌دهید”.

کفش‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی مرل در حال حاضر در رنج قیمتی ۲ الی ۵ میلیون تومان هستند که البته با نگاهی در بازار متوجه شدیم در حال حاضر بیشتر کفش‌های طبیعت گردی و ورزشی این برند در بازار یافت می‌شوند اما خب چند مدل کفش کوهنوردی مرل را هم پیدا کردیم که در رنج قیمتی ۵ میلیون تومان قرار داشتند و نظرات مثبتی برای آنها درج شده بود.

 

کدام برند کفش کوهنوردی برای من مناسب است؟

طبق صحبتی که با چند کوهنوردی داشتیم و همچینن تجربه‌ای که خودم به عنوان یک کوهنورد تازه کار داشتم، پیشنهاد من به شما این است که اگر به تازگی قصد ورود به دنیای کوهنوردی را دارید، می‌توانید از برندهایی مانند هامتو، اسنوهاگ و یا برند ایرانی قارتال کارتان را شروع کنید که برای صعودهای زیر ۳۰۰۰ متر بسیار مناسب هستند، هرچند که برند اسنوهاگ برای صعودهای کمی بیشتر هم مناسب است.

اگر هم قصد کوهنوردی در سطح حرفه‌ای‌تر، یعنی صعود به قله‌های ۵۰۰۰ و بیشتر را دارید، می‌توانید از برندهایی مانند نورث فیس، کلمبیا، سالومون و یا مرل را استفاده کنید، البته برندهایی مانند اسکارپا هم مناسب هستند چنانچه قصد صعودهای سنگین‌تری را دارید.

 

در خرید کفش کوهنوردی این موارد را در نظر داشته باشید

کدام نوع کفش کوهنوردی برای من مناسب است؟

پیش از خرید کفش کوهنوردی قبل از هر چیز باید مشخص کنید که قرار است دقیقا کجا و در چه شرایطی از این کفش استفاده کنید. آیا قصدتان پیاده روی در جنگل است؟ آیا به دنبال پیاده روی روی کوه‌ها و تپه‌های سبک هستید؟ آیا قصدتان کوهنوردی است؟ تا چه ارتفاعاتی و در چه شرایطی قصد کوهنوردی دارید؟ به این سوالات پاسخ دهید تا متوجه شوید کدام یک از انواع کفش کوهنوردی که معرفی کردیم برای شما مناسب است.

 

وزن این کفش کوهنوردی چقدر است؟

یکی از تغییرات اساسی که در کفش‌های کوهنوردی درحال انجام است، حرکت از سمت کفش‌های سنگین به سمت کفش‌های سبک است، در واقع شرکت‌های تولید کننده به دنبال این هستند که پارچه‌های ضخیم و کفی‌های مقاوم را با کمترین وزن ممکن تولید کنند.

پس بین چند کفش کوهنوردی که معیارهای لازم را دارند، مسلما انتخاب کفش سبک‌تر بهتر است و در مسیرهای طولانی همین اختلاف اندک چند گرمی در سبک بودن، کاملا محسوس خواهد بود. کفش‌های کوهنوردی کاملا استاندارد بیشتر از ۱ کیلوگرم وزن ندارند.

استقامت و پایداری کفش کوهنوردیاستقامت و پایداری کفش کوهنوردی:

استقامت و نگهداری پا یکی از ویژگی‌های مهم کفش کوهنوردی است که آن را از سایر کفش‌ها جدا می‌کند. در واقع اینکه یک کفش کفی و رویه مقاومی داشته باشد برای کوهنوردی کافی نیست، یک کفش کوهنوردی باید به خوبی از پا و مچ پا محافظت کند و همچون یک آتل اطراف پا را در بر بگیرد تا در پستی و بلندی‌های زمین پای شما دچار پیچ خوردگی نشود.

در واقع اگر هدف شما تنها پیاده روی در سطوح صاف با کوله نه چندان سنگین به مدت نه چندان طولانی باشد، یک کفش ترکینگ یا پیاده روی برای شما مناسب است، اما وقتی قرار است روی سطوح کمی ناهمواره، با کوله نسبتا سنگین‌تر و برای مدت طولانی‌تری حرکت کنید، یک کفش که بتواند به خوبی از پای شما محافظت کند نیاز است.

ضد آب بودن کفش کوهنوردی:

ضد آب بودن کفش کوهنوردی:

ضد آب بودن کفش یک قابلیت جذاب برای همه است، بخصوص وقتی قرار است در مسیرهایی حرکت کنید که احتمال خیس شدن کفش شما وجود دارد، اما در نظر داشته باشید که ضد آب بودن کفش به ناچار کمی به وزن کفش اضافه می‌کند و قابلیت تنفسی کفش را کاهش می‌دهد.

پس توصیه ما این است که اگر معمولا در تابستان کوهنوردی می‌کنید یا آب و هوای منطقه شما به شکلی نیست که باران یا برف زیادی روی کوهها وجود داشته باشد، یک کفش کوهنوردی عادی تهیه کنید و اصرار نداشته باشید که کفش شما ضد آب باشد چرا که مزیت خاصی برای شما نخواهد داشت.

قابلیت تنفس کفشقابلیت تنفس کفش:

قابلیت تنفسی کفش بسیار مهم است، اینکه هوا به اندازه کافی در داخل کفش وجود داشته باشد و اکسیژن به پاهای شما برسد، و این یک حقیقت غیر قابل انکار است که حتی در مدل‌های گران قیمت هم یک کفش ضد آب قابلیت تنفس خیلی کمتری نسبت به کفش عادی دارد، پس اگر ضد آب بودن خیلی در اولویت نیست، یک کفش عادی خریداری کنید که قابلیت تنفس بالایی داشته باشد.

تنظیم بند کفشقسمت توری و تنظیم بند کفش:

قسمت توری شکل و قلاب‌های جلوی کفش کوهنوردی نقس بسیار مهمی در میزان راحتی و تناسب دارند که معمولا نادیده گرفته می‌شوند. اگر یک کفش کوهنوردی سیستم قلاب و توری جلوی آن خیلی کارآمد نباشد و مستعد گشاد کردن باشد، شما در حین کوهنوردی مدام باید توقف کنید و بندهای کفشتان را تنظیم کنید که این اصلا خوب نیست.

دقت داشته باشید که جلوی کفش شما به شکلی باشد که به راحتی بتوانید میزان سفت و شل بودن بند‌ها را تنظیم کنید، در برخی مدل‌های کفش سالومون که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یک بند در بالا وجود دارد که با شل یا سفت کردن آن، قسمت جلوی کفش جمع و باز می‌شود و پای شما داخل کفش فیت می‌شود.

البته وجود این قابلیت یک امتیاز است و ضروری نیست، در مدل‌های دیگر شما باید خودتان بندها را تنظیم کنید که در مدل‌های خوب امکان تنظیم بندها از همان نزدیک انگشتان پا تا نزدیک ساق پا وجود دارد.

زیره کفشزیره کفش و ارتجاع آن:

یکی از دلایلی که برای کوهنوردی از کفش عادی استفاده نمی‌کنیم و کفش مخصوص کوهنوردی خریداری می‌کنیم، جنس زیره کفش و ارتجاع آن است. در واقع یک زیره کفش مناسب برای کوهنوردی باید هم مقاومت خوبی در گرما و سرما داشته باشد و هم خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند و مانند سنگ زیر پای کوهنورد نباشد.

یک زیره خیلی مرسوم و خوب برای کفش‌های کوهنوردی زیره ویبرام است که توسط یک شرکت ایتالیایی تولید می‌شود و خیلی از تولید کنندگان کفش کوهنوردی از این زیره استفاده می‌کنند، زیره وبرام در برابر سایش مقاوم است، قابلیت جذب ضربات وارد شده را دارد، در برابر آب مقاوم است و به خوبی با سطح زمین درگیر می‌شود.

بد نیست بدانید سالومون تنها برندی است که برای زیره کفش خود از ویبرام استفاده نمی‌کند و در عوض در شرکت خود بخشی برای طراحی و تولید زیره کفش دارد که زیره تمامی کفش‌های خود از کفش‌های پیاده روی تا کوهنوردی را خودشان تولید می‌کنند که طبق بررسی‌ها مشخص شده است که از نظر استاندارد کاملا مطابق استاندارهای ویبرام است.

 

کفی داخلی کفش:

راحتی در داخل کفش بسیار مهم است، بخصوص در کفش کوهنوردی که مدت زیادی پا در آن قرار می‌گیرد، کفی داخلی کفش که قابل جابجایی هستند و همانند کفی در سایر کفش‌ها، قیمت خیلی بالایی ندارند، اما در عین همین ارزان بودن، تاثیر زیادی در افزایش راحتی یا ناراحتی شما خواهند داشت.

اگر مایل باشید می‌توانید کفی کفش را درآورید و آن را با کفی کفش دیگر عوض کنید یا یک کفش کفش نو در آن قرار دهید تا راحتی انگشتان و پای شما افزایش پیدا کند.

محافظت کفش از انگشتان پامحافظت کفش از انگشتان پا:

مسیرهای کوهنوردی و کوهپیمایی هرقدر هم که صاف باشند بازهم ناهمواری‌هایی دارند و قطعا در مسیر، تکه سنگهایی روی زمین یا بیرون زده از زمین وجود دارند که برخورد ناگهانی نوک کفش شما به آنها می‌تواند موجب آسیب به انگشتان شما شود، لذا توصیه ما این است که از کفش‌هایی استفاده کنید که در قسمت انگشتان یک کلاهک یا محافظ داشته باشند، کفش‌های کوهنوردی معمولا این لایه محافظ برای انگشتان را دارند، اما در برخی کفش‌های ترکینگ یا پیاده روی ممکن است این لایه ضعیف باشد که لازم است خودتان به آن توجه داشته باشید.

 

انتخاب سایز مناسب کفش کوهنوردی:

برای راهنمای انتخاب سایز کفش کوهنوردی به توضیحات یکی از کوهنوردان ایرانی به نام آقای رضا اسماعیلی اشاره می‌کنیم که در خصوص انتخاب سایز مناسب کفش کوهنوردی توضیحاتی را ارایه کرده‌اند.

انتخاب سایز مناسب کفش کوهنوردی

طبق صحبت‌های رضا اسماعیلی، قبل از هر چیز باید بدانید که کفش کوهنوردی را باید یک سایز بزرگتر از سایز پایتان خریداری کنید به طوری که هنگام خرید وقتی پایتان را داخل کفش تا جای ممکن به جلو می‌برید، به اندازه یک بند انگشت در قسمت پشت پاشنه شما خالی باشد.

کفش کوهنوردی را باید با جوراب کوهنوردی بپوشید و هنگامی که کفش را پوشیدید و بندهای آن را محکم بستید، با آن راه بروید و مطمئن شوید که هیچ فشاری از ناحیه انگشتان و قوزک پا به شما وارد نمی‌شود.

وقتی جوراب مخصوص را پوشیدید و بندها را محکم بستید و راه رفتید، هنگام راه رفتن نباید پاشنه شما بلند شود و به پشت کفش سایش داشته باشد، در این صورت هنگام کوهنوردی تاول می‌زند.

دقت کنید که کفش‌های استاندارد کوهنوردی یک کفی دارند که بعد از مدتی حالت پای فرد را به خود می‌گیرد، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از کفش شخص دیگری استفاده نکنید.

کفش پیاده روی یا چکمه پیاده روی

کفش پیاده روی یا چکمه پیاده روی؟ کدام بهتر است؟

مهمترین تفاوت کفش پیاده روی و چکمه پیاده روی در ارتفاع ساق کفش است، در کفش‌های پیاده روی معمولا اندازه ساق کفش تا مچ پا است ولی در چکمه پیاده روی ارتفاع ساق کفش بالاتر از مچ پا می‌باشد.

برای مسیرهای نسبتا صاف که احتمال پیچ خورد مچ پا خیلی کم است، استفاده از کفش پیاده روی که ساق خیلی بلندی ندارد توصیه می‌شود، البته به شرطی که وزن خیلی زیادی نداشته باشید و قرار نباشد که با عجله حرکت کنید، چرا که این دو مورد احتمال پیچ خوردن پا را افزایش می‌دهند.

اما اگر قرار است در مسیرهای ناهموار حرکت کنید و کوله سنگین‌تری داشته باشید در این شرایط احتمال پیچ خوردن پا بیشتر است و از قدیم برای این شرایط توصیه شده که از چکمه پیاده روی استفاده شود. هرچند که چکمه‌های مدرن در حال فاصله گرفتن از چکمه‌های چرمی قدیمی هستند و تنها توجه آنها به پوشش مچ پا برای جلوگیری از پیچ خوردن است.

 

چطور از کفش کوهنوردی مراقبت کنیم؟

کفش کوهنوردی معمولا قیمت خیلی بالاتری نسبت به کفش‌های عادی دارد و اگر یک کفش کوهنوردی بسیار با کیفیت را تهیه کرده باشید قطعا می‌دانید که هم قیمت بسیار بالایی دارد و هم به دلیل شرایط تحریم کشور شاید به راحتی مشابه آن را نتوانید پیدا کنید.

به همین دلیل اهمیت نگهداری و مراقبت از کفش کوهنوردی بسیار بیشتر شده است و تلاش همه بر این است که تا جای ممکن کفش کوهنوردی خود را برای سالیان بیشتری استفاده کنند.

مهمترین کاری که در نگهداری از کفش کوهنوردی باید داشته باشید، انجام نظافت و تمیز کردن کفش بعد از هر برنامه کوهنوردی است که اغلب به دلیل خسته بودن این کار را انجام نمی‌دهند و وقتی نوبت برنامه بعدی می‌رسد تازه متوجه می‌شوند که کفش از آن روز تا حالا در این وضعیت بوده است.

یکی از دلایل فرسوده شدن کفش کوهنوردی نفوذ خاک به داخل بافت‌های کفش است که به همین دلیل توصیه می‌شود که کفش را حداکثر یک روز بعد از برنامه بشورید و خشک کنید. مراحل آن خیلی راحت است که به شکل خلاصه بیان می‌کنیم.

مرحله اول: تمیز کردن کفش

اگر کفش خیلی کثیف شدن، پیش از هر چیز ابتدا باید اصل آلودگی را از آن پاک کنید که برای اینجا توصیه می‌شود بندها را به طور کامل باز کنید و همچنین کفی کفش را خارج کنید. به کفش ضربه بزنید، آن را تکان دهید و تمام گل‌ها و آلودگی ها را پاک کنید.

مرحله دوم: شستشو

حتی یک لحظه هم به این فکر نکنید که کفش کوهنوردی را به داخل ماشین لباسشویی بیاندازید چرا که کفش آسیب زیادی خواهید دید، هرچند که بهتر است نگاهی به دستورالعمل شستشوی کفشتان داشته باشید، اما اغلب نباید این کار را انجام دهید.

بندها را باید با آب گرم بشورید، برای شستن کف کفش از آب گرم و یک برس یا مسواک استفاده کنید و برای رویه کفش هم همراه با آب گرم از یک مسواک یا برس نرم استفاده کنید که رویه کفش آسیب نبیند.

مرحله سوم: خشک کردن کفش کوهنوردی

پیش از هر چیز بدانید که از قرار دادن کفش روی شوفاژ یا نزدیک بخاری خودداری کنید، قرار گرفتن کفش در معرض حرارت مستقیم ممکن است موجب آسیب دیدن چسب‌ها یا لایه‌های بیرونی کفش شود.

بهتر است کفش‌ها در یک محیط خشک قرار دهید و یک روزنامه و دستمال کاغذی لول شده را درون آن قرار دهید تا رطوبت با سرعت بیشتری جذب شود،  به این شکل که روزنامه را به شکل گلوله در می‌آوریم و آن را در لای دستمال کاغذی قرار داده و به مدت ۲۴ ساعت در داخل کفش می‌گذاریم.

ویدیوی نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی 

 

 

۱۰ مدل از بهترین کفش کوهنوردی موجود در بازار در سال ۲۰۲۲

 

۱- کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۳-۲۹۰۰۱۵A

قیمت: ۶۵۵,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۳-۲۹۰۰۱۵A که برای کوهپیمایی و طبیعت گردی طراحی شده است در برابر سایش بسیار مقاوم است.

راهنمای خرید کفش کوهنوردیاگر به دنبال کفشی هستید که درعین راحتی و بهره گیری از کفی مرغوب مقاومت بالایی برای انواع برنامه های کوهنوردی داشته باشد برند هامتو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

نگاهی به مشخصات کفش کوهنوردی هامتو : 

جنس
چرم مصنوعی
کفی کفش قابلیت ارتجاعی , طبی
زیره کفش مقاوم در برابر سایش , آج دار
ویژگی های تخصصی مقاوم در برابر سایش
نحوه بسته شدن بند

مشاهده و خرید این محصول از دیجی کالا

 

۲- کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۳-۲۹۰۰۲۷A

قیمت: ۶۴۵,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

کفش کوهنوردی  نیم ساق مردانه هامتو مدل ۳-۲۹۰۰۲۷A دارای طراحی آرگونومیک می‌باشد، از ویژگی های این کفش می‌توان به کیفیت خوب، مناسب برای عایق حرارتی، جذب شوک وضد آب بودن اشاره کرد.

راهنمای خرید بهترین کفش کوهنوردیزیره این مدل از جنس لاستیک +EVA بوده که علاوه  برانعطاف پذیری بالا ونرمی بیشتر از خاصیت آنتی شوک نیز بهره مند می‌باشد.

این کفش رضایت ۷۴درصدی خریداران را به همراه داشته است و بیش از ۳۰ نفر از خریداران آن را توصیه کرده اند، برای کفش کوهنوردی که فروش کمتری نسبت به سایر کفش های ورزشی دارد، ۳۰ نفر عدد مناسبی است.

مشاهده و خرید این کفش در دیجی کالا

 

۳- کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۲-۲۹۰۰۱۵A

قیمت: ۶۰۴,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

اکثر کفش های برند هامتو برای کوهنوردی وطبیعت گردی طراحی شده اند از نمونه کفش های این برند می‌توان به کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۲-۲۹۰۰۱۵A اشاره کرد.

بهترین کفش کوهنوردی بازاراین مدل از چرم مصنوعی تهیه شده و کفی کفش قابلیت ارتجاعی و طبی دارد، از دیگر ویژگی های کفش می‌توان به زیره کفش که  آج دار ومقاوم در برابر سایش است اشاره کرد.

نگاهی به مشخصات کفش کوهنوردی هامتو : 

جنس
چرم مصنوعی
کفی کفش قابلیت ارتجاعی , طبی
زیره کفش مقاوم در برابر سایش , آج دار
ویژگی های تخصصی مقاوم در برابر سایش
نحوه بسته شدن بند

 

مشاهده و خرید این کفش در دیجی کالا

 

مطلب پیشنهادی: ۲۰ از بهترین کتانی های زنانه برای پیاده روی

 

۴- کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۲-۳۵۸۸

قیمت: ۶۹۹,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

کفش  نیم ساق کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۲-۳۵۸۸ از چرم مصنوعی تهیه شده و دارای طراحی آرگونومیک می‌باشد و آستر پشم که در داخل کفش تعبیه شده است به گرم ماندن پاها در فصل زمستان کمک زیادی می‌کند.

بهترین کفش کوهنوردی مردانهاین کفش ترکیبی از مواد مختلف برای پوشش داخلی در مناطق مختلف جغرافیایی تولید شده است که حداکثر راحتی را فراهم می کند، از دیگر ویژگی های این مدل می‌توان به انعطاف پذیری بالا، ضد آب بودن و خاصیت جذب شوک اشاره کرد.

نگاهی به مشخصات کفش کوهنوردی هامتو : 

جنس
چرم مصنوعی
کفی کفش قابلیت ارتجاعی , طبی
زیره کفش مقاوم در برابر سایش , آج دار
ویژگی های تخصصی ضد آب
نحوه بسته شدن بند

 

مشاهده و خرید این کفش در دیجی کالا

 

۵- کفش کوهنوردی زنانه هامتو مدل ۱-۲۹۰۰۱۵B

قیمت: ۶۰۰,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

طراحی زیبا، منحصر به فرد و جنس مقاوم این کفش ها در مقابل قیمت مناسب باعث شده تا این کفش ها جزو پرفروش ترین کفش های موجود در بازار باشد. هامتو شرکتی است که کفش های نظامی , شکار , ماهیگیری و کوهنوردی تولید می کند.

بهترین کفش های کوهنوردی سال 2020اکثر کفش های هامتو برای کوهنوردی وطبیعت گردی طراحی شده اند ومهم ترین مشخصه کفش های تولیدی این شرکت مقاوم بودن کفش ها دربرابر سایش می‌باشد.

نگاهی به مشخصات کفش کوهنوردی هامتو : 

جنس
چرم مصنوعی
کفی کفش قابلیت ارتجاعی , طبی
زیره کفش مقاوم در برابر سایش , آج دار
ویژگی های تخصصی ضد آب
جنس زیره لاستیک

 

مشاهده و خرید این کفش در دیجی کالا

مشاهده پرفروش ترین کفش های کوهنوردی دیجی کالا

۶- کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۲-۲۱۰۳۳۷A

قیمت: ۶۶۰,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

کفش نیم ساق هامتو مدل ۲-۲۱۰۳۳۷A  که برای آقایان طراحی شده است، از خاصیت آنتی شوک بهره مند می‌باشد که همین امر باعث کاهش فشارهای وارده بر سطح پا هنگام فرود آمدن می‌شود.

بهترین مارک کفش کوهنوردیجنس داخلی این محصول از پارچه و موادی تولید شده است که بسیار نرم بوده و از آسیب رسیدن به پایتان در هنگام فرود و در مسیر های سنگلاخی جلوگیری می کند، همچنین این مدل دارای ویژگی هایی ازجمله: عایق حرارتی، انعطاف پذیری بالا، آنتی شوک وکیفیت خوب می‌باشد.

نگاهی به مشخصات کفش کوهنوردی هامتو : 

جنس
چرم مصنوعی
کفی کفش قابلیت ارتجاعی
زیره کفش آج دار , قابلیت ارتجاعی
ویژگی های تخصصی ضد آب , کاهش فشارهای وارده
نحوه بسته شدن بند

 

مشاهده و خرید این کفش از دیجی کالا

 

۷- کفش مخصوص کوهنوردی زنانه هامتو مدل ۳-۶۵۲۰

قیمت: ۶۲۰,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

کفش کوهنوردی هامتو مدل ۳-۶۵۲۰ که برای خانم ها طراحی شده است، از نوع کفش های سه فصل بوده و مناسب برای کوهنوردی، پیاده روی وکوهپیمایی می‌باشد.

بهترین برند کفش کوهنوردیزیره این مدل از نوع زیره لژدار مخصوص خود کمپانی هامتو بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد و همین امرباعث می‌شود احساس خستگی کمتری  درحین کوهنوردی داشته باشید.

نگاهی به مشخصات کفش کوهنوردی هامتو : 

جنس
چرم مصنوعی
کفی کفش قابلیت ارتجاعی
جنس زیره لاستیک
ویژگی های تخصصی مقاوم در برابر سایش , پد محافظت از پا
نحوه بسته شدن بند

 

مشاهده و خرید این کفش از دیجی کالا

 

۸- کفش مخصوص کوهنوردی زنانه هامتو مدل ۵-۶۵۸۸

قیمت: ۶۲۰,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

کفش پیاده روی HUMTTO مناسب برای کوهپیمایی و پیاده روی در کوهستان می باشد. زیره این کفش آنتی شوک بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد که باعث می شود هنگام پیاده روی و کوهپیمایی احساس خستگی نکنید.

بهترین مدل های کفش کوهنوردی ازدیگر ویژگی های این مدل کفش می ‌توان به ضدآب بودن، عایق حرارتی وکیفیت بالا اشاره کرد.

نگاهی به مشخصات کفش کوهنوردی هامتو : 

جنس
چرم مصنوعی
کفی کفش طبی
جنس زیره لاستیک
ویژگی های تخصصی مقاوم در برابر سایش , کاهش فشارهای وارده
نحوه بسته شدن بند

 

مشاهده و خرید این کفش در دیجی کالا

 

۹- کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل ۱-۲۹۰۰۲۷A

قیمت: ۶۷۰,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

کفش کوهنوردی هامتو مدل ۱-۲۹۰۰۲۷A کفشی با تکنولوژی بالا وکیفیت خوب که برای آقایان طراحی شده است دارای خاصیت آنتی شوک است که باعث انعطاف پذیری بالا می‌شود واین خاصیت برای پیاده روی راحت ارایه شده است.

بهترین کفش های کوهنوردی ایرانیاين کفش ترکيبي از مواد مختلف براي پوشش داخلي در مناطق مختلف جغرافيايي توليد شده است که حداکثر راحتي را فراهم مي کند.

این کفش کوهنوردی مردانه هامتو توسط بیش از ۷۰ نفر از خریداران توصیه شده است و همچنین رضایت ۹۰درصدی کاربران را به همراه داشته است که این دو مورد نشان است کیفیت قابل قبول کفش نسبت به قیمت آن دارد.

مشاهده و خرید این کفش در دیجی کالا

 

۱۰-کفش کوهنوردی زنانه هامتو مدل ۲-۲۹۰۰۱۵B

قیمت: ۶۰۰,۰۰۰ تومان در زمان نوشتن مطلب

 به جرات می توان گفت ” مقاوم بودن ” مهم ترین مشخصه کفش های تولید شده این شرکت می باشد اگر به دنبال کفشی هستید که در عین راحتی و بهره گیری از کفی مرغوب مقاومت بالایی برای انواع برنامه های کوهنوردی داشته باشد این برند مناسب شماست.

راهنمای خرید بهترین کفش کوهنوردی مردانهکفش زنانه هامتو مدل ۲-۲۹۰۰۱۵B که برای کوهنوردی وکوهپیمایی طراحی شده است،  دارای زیره از جنس لاستیک است که باعث مقاومت در برابر سایش می‌شود.

مشاهده و خرید این کفش در دیجی کالا

 

مشاهده پرفروش ترین کفش های کوهنوردی دیجی کالا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *